조직구조와 공정성, 교육훈련 인식이 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구
-기초자치단체 공무원의 인식을 중심으로-
주저자: 박기관, 상지대학교 행정학부 교수 / 교신저자: 홍관웅, 강원도청
본 연구는 조직구조, 기관 또는 기관장의 교육관심도, 조직내 의사결정 인식, 공정성, 교육효과가 조직몰입에 미치는 영향을 분석한 것이다. 또한 조직구조와 공정성이 조직몰입에 대한 관계에서 교육효과를 매개하는지를 파악하고자 하였다. 이를 위해 기초자치단체 공무원을 대상으로 설문조사를 통하여 분석하였다. 분석결과, 우선 조직몰입에 영향을 미치는 요인으로 조직구조, 공정성, 의사결정은 기존 선행연구에서처럼 영향요인으로 나타나고 있음을 알 수 있었다. 특히 기관이나 기관장의 교육관심도가 조직몰입에 영향을 미치는 요인으로 분석되었고, 구성원 개인이 인지하고 있는 교육효과 또한 조직몰입의 영향요인임을 알 수 있었다. 다음으로, 교육효과 인식의 매개효과 분석결과 조직구조 인식과 공정성 인식이 조직몰입과의 관계에서 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 연구결과를 토대로 향후 조직구성원들의 조직몰입도 향상을 위해 기관 또는 단체장의 교육관심도 향상과 다양한 방법으로 교육에 참여할 수 있는 교육계획 수립방안이 필요함을 제안하였다.
주제어: 조직구조, 공정성, 교육훈련, 조직몰입
A Study on the Effect of Organizational Structure, Fairness, and Educational Training Awareness on Organizational Commitment: Focus on the Awareness of Public Officials in Local Government
Park, Ki-Gwan · Hong, Kwan-Ung
This study was analyzed through a survey of local government officials to determine the effect of organizational structure, institution or director's educational interest, decision recognition, fairness, and educational effects on organizational commitment and whether organizational structure (recognized by individuals) and fairness mediated educational effects in relation to organizational commitment. The analysis shows that organizational structure, fairness, and decision-making are influential factors, as in many prior studies, but it was also revealed that educational interests of institutions or heads of institutions can affect organizational commitment and that the educational effect recognized by individual members is also an influence on organizational commitment. Second, a mediated effect analysis of educational effect recognition showed that organizational structure recognition and fairness recognition have a mediated effect in relationship with organizational commitment. As a result of the study, it was suggested that in order to improve the organizational commitment of members in the future, it is necessary to improve the educational interest of institutions or heads of organizations and to establish educational plans to participate in education in various ways.
Key words: organizational structure, organizational fairness, organizational commitment
DOI http://dx.doi.org/10.21026/jlgs.2020.32.4.33