세계화 시대에 공동체는 하나의 선택으로 간주되는 경향이 있다. 시장(市場)의 힘과 세계화의 원심력
속에서 공동체는 약화되고 있지만, 이것이 인간의 행복에 갖는 함의는 중요한 연구와 실행과제를 남겨주
고 있다. 다른 일각에서 공동체를 선택이 아닌 하나의 규범적 당위로 강조하고 있지만, 정작 그 효용성을
입증하는 연구들은 많지 않다. 사회자본이론이 공동체적 특성을 지역발전의 관점에서 주목하는 이론이라
면, 관계재(relational good)이론과 친밀권역 이론은 공동체 형성의 효과를 인간의 행복이라는 관점에서
주목하고 있다. 본 논문은 일정 지역 안에 공동체성이 강화됨으로 나타나게 되는 사회문화적 영향을 ‘동
네효과’(community effect)라 명명하고, 그 가운데 행복에 미치는 공동체의 효과를 분석하였다. 먼저 동
네효과의 실재여부를 확인한 후 그것에 영향을 미치는 요인들을 살펴보았다. 실증분석 결과, 도시지역 내
에서의 그룹 활동, 문화생활을 위한 어울림, 자원봉사 활동, 지역애착의 요소가 친밀권역으로서 공동체를
구성하고, 이들 요인들이 주민의 행복도를 제고하는 것으로 나타났다. 이웃에 대한 신뢰는 여전히 개념적
으로 중요성을 보유하나, 본 연구에서는 분석 단위의 상이함으로 말미암아 유의미하지 않게 나타났고, 추
가적인 연구를 필요로 한다. 결론적으로 공동체가 활성화 된 지역의 주민들이 상대적으로 행복감을 느끼
는 것으로 나타났으며, 관계재 이론과 친밀권역 개념이 제기하는 시각이 타당한 것으로 분석되었다.
주제어: 공동체, 동네효과, 행복, 관계재, 친밀권역
DOI http://dx.doi.org/10.21026/jlgs.2018.30.2.201
Analyzing the Community Effect on Residents’Happiness: Exploring the Existence of Community Effect and Influencing Factors
Lee, Jong Soo
Community tends to be treated as a matter of personal choice in the era of
globalisation. Though some of academics illuminate the issue of community as a
normative Sollen, it is not easy to prove the need and necessity of community in an
empirical world. Social capital theory was an example which considered local
community as a source of regional development by focusing on such elements as trust
and networks. Recently relational goods theory and intimacy sphere perspective provides
with a good point through which we examine the ‘community effects’. This paper
studies the influence of community on residents’ happiness. After exploring the
existence of community effects and the study examines the community effects on the
level of happiness which local residents feel in that community. Results of empirical
analysis show that community building increases the level of local residents’ happiness.
At the same time, it can be improved by group activities, cultural satisfaction and
voluntary works. These factors transform locality into an intimate sphere which makes
local residents feel happy. It seems worthy to apply the implications of the relational
goods theory and intimate sphere concept to the community building programmes in
the future.
Key words : community effect, happiness, relational goods, intimate sphere